Vazby mezi Hansem Eibauerem a Vladimírem Líbalem
„Ano, na to jsem hodně pyšný!“ S oprávněným zadostiučiněním vypráví Hans Eibauer o svém díle, Centru Bavaria Bohemia v Schönsee.
Hans Eibauer, tvůrce a vedoucí Centra Bavaria Bohemia v Schönsee |
Je ročník 1948, narodil se v Schönsee do rodiny částečně pocházející z Alsaska a ve svém rodišti se Eibauer roku 1975 – byl sice politicky angažovaný, ale bylo mu teprve 27 let – stal starostou Schönsee. „Těsnou většinou,“ jak zdůrazňuje. A zůstal jím 33 let. Bez přestávky. Jeho spoluobčané mu tedy museli opravdu důvěřovat.
Jako starosta hornofalckého pohraničního města Hans Eibauer samozřejmě zažil i časy před převratem. Nedostatek vztahů, perspektiv. „Svět tady skončil. Všichni směřovali a dívali se směrem na Západ,“ vzpomíná si. Kde nebyly žádné zátarasy z ostnatých drátů, hlídkovací věže, žádná do roku 1989 nepřekonatelná hranice. Které však v „malém pohraničním styku“ (když krávy nedbaly na hraniční oplocení a staly se ilegálními uprchlíky) s trochou pragmatismu a zdravého rozumu šlo překonat. Aniž by o tom kdo věděl, odsouhlasil to shora.
Stará, dnes zbytečná cedule na hranici ve Friedrichshängu: „Pozor! Státní hranice“ |
Pak ale koncem roku 1989 proběhla v Československu Sametová revoluce, došlo k proměně komunistické diktatury v demokracii. 9. listopadu 1989 padla berlínská zeď, 23. prosince 1989 se setkali Hans-Dietrich Genscher a Jiří Dienstbier, německý a československý ministr zahraničí, na česko-německé hranici mezi Waidhausem a Rozvadovem a společně železnými nůžkami rozstřihli zátaras z ostnatého drátu. A 3. ledna 1990 se konalo první přeshraniční setkání starostů v pohraniční vesnici Scharzach u Schönsee: Kromě Hanse Eibauera jako starosty Schönsee se jej zúčastnili také čeští kolegové z Bělé nad Radbuzou, Poběžovice a Hostouně. „Hände reichen – Grenzen streichen“ („podat si ruce, zrušit hranici“) - tak znělo motto nového soužití.
Začala se budovat přátelství, partnerství a nápady na společné projekty. Hans Eibauer chtěl vytvořit platformu pro vytváření vazeb a našel je v někdejším pivovaru, který byl v dezolátním stavu. Roku 2006, po překonání politických a administrativních překážek, Centrum Bavaria Bohemia mohlo spustit své přeshraniční kulturní aktivity. Všem skeptikům navzdory.
„Strom přání“ před Centrem Bavaria Bohemia |
Před architektonicky zdařilým Centrem od roku 2012 stojí „strom přání“, který vytvořili dva umělci z Chamu, Andi Dünne a Philipp Klein, ve stejném roce jich přibylo ještě osm, v souvislosti s programem hlavního města kultury Plzeň2015, na české i na německé straně: lidé do něj vkládají svá přání. Jeden zkrášluje i českoněmeckou hranici u Friedrichshängu, hned vedle někdejší, kdysi nepřekonatelné hranice. Na cestě, která vede do již neexistující vesnice Pleš/Plöß. Jednou jsem se tam vydala, můj strýc v té kdysi velmi živé obydlené vesnici totiž ve dvacátých letech pár měsíců působil jako duchovní. Ale o tom zase jindy.
Jedním z ukázkových umělců Centra Bavaria Bohemia je Vladimír Líbal. Hans Eibauer mi ukazuje některé karikatury tohoto nyní 61-letého českého tvůrce, které mě okamžitě nadchnou: nápady, jemná ironie, měkké a přitom rozhodné obrysy, poněkud nervózní tahy tužkou, které mi připomínají Paula Floru (1922–2009), velkého tirolského kreslíře a karikaturistu.
Vladimír Líbal |
S Vladimírem Líbalem mám schůzku v Plzni, kde na radnici pracuje pro Plzeň2015, konkrétně organizuje kulturní projekty. Setkáváme se v kavárně. Samozřejmě. A už po dvou minutých je pro mě mýtem. Podepsal Chartu 77 a jako disident byl vězněn v obávané věznici Plzeň-Bory. „Jen dva dny,“ poznamenává, „mí kamarádi tam seděli dva, tři roky.“ Je to ale první signatář Charty 77, kterého znám osobně, a také mně osobně první známý, který až do soudního řízení a uvěznění stál za svými politickými postoji. Jako mýtus ale vůbec nepůsobí: Je to prostě přátelský karikaturista s kousavou kreslicí tužkou v ruce.
Pro Centrum Bavaria Bohemia Vladimír Líbal navrhl několik pohlednic na téma „Kultur ohne Grenzen/Kultura bez hranic“, s ironickými a vtipnými kresbami, ve kterých pokaždé kombinuje, řekněme i propojuje německé a české národní barvy – černá-červená-zlatá a bílá-modrá-červená. A Hans Eibauer, který už odjakživa hledá kulturní, politické a lidské vazby a propojení, má na své vizitce jednu z kreseb Vladimíra Líbala.
Dvě karikatury Vladimíra Líbala pro pohlednicovou sérii „Kultur ohne Grenzen/Kultura bec hranic“, vydané Centrem Bavaria Bohemia v Schönsee |
Dva muži, kteří si rozumí i přes hranici. Pragmatik a snílek. Nebo dva snílci?
I já si s nimi rozumím: s Hansem Eibauerem (samozřejmě) německy, s Vladimírem Líbalem „rukama nohama“, tak jsme z nedostatku společných jazykových dovedností nouzově museli komunikovat. S Líbalem mě spojuje také láska ke kavárnám, ve kterých se – obklopeni lidi a přece jen izolovaní – cítíme dobře a dokážeme tvořit. V jednom jsme ale odlišní: on moc kouří, já piju moc kávy.
Jedna z mnoha tureckých káv, které jsem v Plzni vypila |
0 komentářů:
Okomentovat