Plzeňské Loosovy byty zvenčí
|
Vchodové dveře domu č. 19 v ulici Klatovská |
Všichni nějakým příbuzní, ať už blízce či vzdáleně, nebo alespoň velmi dobří přátelé a skrze obchodní zájmy vzájemně propojené: zámožné židovské rodiny v Plzni, které si od Adolfa Loose nechaly navrhnout interiéry svých bytů. Poté co se na tehdy téměř neznámého rakouského (a později československého) architekta, narozeného roku 1870 v Brně, Martha a Wilhelm Hirschovi obrátili s prosbou, aby jim navrhl interiér jejich bytu na dnešní ulici Plachého, dostal – ovšem teprve o 20 let později, když už byl na vrcholu své kariéry – zakázky od všech rodin, které v Plzni něco znamenaly. K Hirschovým se tak přidali Brummelovi, Eisnerovi, Krausovi, Liebsteinovi, Naschauerovi, Vogelovi und Weinerovi. A samozřejmě Beckovi, jejichž dcera se v roce 1929 stala Loosovou třetí manželkou.
|
Dům č. 6 na ulici Plachého: fasáda (nahoře) a detail fasády (dole) |
Plzeň udělala z interiérů Adolfa Loose jeden z vrcholů programu hlavního města kultury a spustila reklamu na prohlídku částečně stále zachovaných, částečně renovovaných a rekonstruovaných bytů. Reklama na Loosovy interiéry by možná nebyla tolik křiklavá, kdyby se léta ztracená akta soudního procesu z roku 1928, při kterém byl Adolf Loos souzen za zneužití skutečně velmi malých, osmi- až desetiletých dívek, ale „na základě pochyb byl zproštěn obžaloby“, našla už dříve a ne až nyní v květnu 2015, kdy je zveřejnil Vídeňský městský a zemský archív. A tak se tedy každý musí rozhodnout sám, jestli chce v Adolfu Loosovi vidět geniálního, avantgardního architekta nebo pedofila. Ale možná vlastně jednoho od druhého nelze oddělit? Anebo přece jen ano?
Protože jsem od svého příjezdu do Plzně pro samé psaní a fotografování a pití kávy zatím neměla čas interiéry navštívit, vydala jsem se na túru objevování Adolfa Loose trochu jiného druhu: fotografovala jsem fasády a detaily fasád domů, za nimiž se nachází nebo nacházely interiéry navržené Adolfem Loosem.
Prohlédněte si tedy vzniklé fotografie – s jednou úvodní poznámkou: Běžně tomu bývá tak, že než člověk vstoupí do nějakého domu, obyčejně si všimne fasády. Aby už při prvním dojmu mohl učinit závěry ohledně vnitřku domu a jeho obyvatel. Kdo tak učiní v případě interiérů Adolfa Loose, učiní špatné závěry. Vnějšek a vnitřek v tomto případě jeden o druhém nic nevypovídá. Ale o to Adolfu Loosovi ani nešlo. A těm, kteří si u něj návrhy interiérů objednali, ostatně také ne. Jako by se chtěli schovat za prostou, banální fasádou a své bohatství nechtěli dávat na odiv. Což u Židů, na které se vždy obyvatelstvo dívalo skrze prsty a kritizovalo je, není nic neobyčejného.
O některých rodinných příbězích – především o Kláře Beckové-Loosové, Adolfově třetí manželce – bych chtěla napsat v jednom ze svých příštích příspěvků. Jsou to téměř až tragické rodinné osudy, které končí v Osvětimi nebo Terezíně nebo Rize. Nyní už jen, trochu taková ochutnávka, pár fotografií. S údajem o dnešní adrese, nikoli však jménem architekta či majitele domu, kteří se měnili. Pár fotografií, díky kterému krátce nahlédnete do světa velmi zajímavé, mnohotvárné plzeňské architektury počátku 20. století.
|
Dům č. 10 na ulici Bendova: dva detaily fasády |
|
Dům č. 20 na ulici Husova |
|
Dům č. 58 na ulici Husova |
|
Dům č. 12 na ulici Klatovská. Z bytu ve druhém patře tohoto domu dostala rodina Otto Becka, tchána Adolfa Loose, od rodiny majitele Friedlera výpověď. Beckovi se přestěhovali do dvojdomu na Náměstí Míru (viz níže), rovněž v druhém patře, a tam přesunuli také zařízení bytu. |
|
Dům č. 19 na ulici Klatovská |
|
Dům č. 22 na ulici Klatovská, detail fasády |
|
Dům č. 110 na ulici Klatovská |
|
Dům č. 140 na ulici Klatovská |
|
Dva identické domy stojící vedle sebe, které se liší jen barvou, na Náměstí Míru č. 2 a 3 |
|
Detaily na fasádě domů na Náměstí Míru |
0 komentářů:
Okomentovat