středa 13. května 2015

Procházka u Radbuzy


Překonávat hranice

Dnes jsem byla na procházce s Šárkou. Její hrubosrstá jezevčice Topinka a můj pes Zampa, pouliční směs, si okamžitě dobře rozuměli. A já a Šárka si taky rozumíme.




Šárka Krtková je 35letá, hezká Pražačka, která v Saské Kamenici studovala evropskou integraci (jinak řečeno: politologii) a v Plzni germanistiku a rusistiku. Už několik měsíců pracuje pro Plzeň 2015 – Evropské hlavní město kultury a stará se o přeshraniční projekty, přičemž hranicí je v tomto případě myšlena ta mezi západními Čechami a Bavorskem. Hranice, která je dle mého názoru čím dál méně znatelná. Velmi dobrou, hezky česky zbarvenou němčinou mi nadšeně vypráví o akcích, které koordinuje: úspěšné Bavorské kulturní dny, které se konaly v dubnu, setkání bavorských a západočeských uměleckých škol („Skrze umění lze jazykovou bariéru překonávat snáze.“), česko-německý letní tábor s jazykovou animací a spousta dalších iniciativ.


Z papírny kulturním centrem u Radbuzy: V Plzni to kvasí!


Vodní sporty na Radbuze, vášeň mnoha Plzeňanů

Dlouho se procházíme u Radbuzy, řeky s krásným názvem, který připomíná zakleté dívky a vodní víly a kterou Plzeňané (o turistech nemluvě) donedávna nebrali na vědomí. Stejně jako jen málo místních ví, že bydlí ve městě na soutoku čtyř řek. Shora sem stéká řeka Mže, z jihu Radbuza, Úslava a Úhlava. A tam, kde se potkává Mže a Radbuza, ztrácí svá jména a stávají se pátou řekou Plzně: Berounkou, která pak míří přes Vltavu a Labe až do Severního moře. Tím se Plzeň a Hamburk propojují – skrze řeku a vodu. A skrze pivo, které se v obou městech, baštách pivovarnictví, už staletí vaří z doufejme dobré vody.

Promiň, Šárko, teď jsem trochu utekla od tématu přeshraničních projektů, které ti právem leží na srdci. Ale do Radbuzy jsem se zamilovala a napíšu o ní ještě někdy příště. A pivo jsem už prostě jednou zmínit musela. Konec konců Plzeň je a vždycky bude – přes všechnu tu kulturní fermentaci a procesy kvašení (abych to vyjádřila pivovarnickou hantýrkou), které evropské hlavní město kultury iniciuje, městem piva tělem i duší.


I tradiční městské lázně, které brzy budou otevřeny, se stávají jevištěm malých forem.



0 komentářů:

Okomentovat